Home
Sleattemermar

Verslag Waddentocht 2017

5 juni 2017

Met de mooie herinneringen aan een weekend zeilen en wandelen/fietsen op Vlieland met eigen boot vorig jaar ingeschreven voor de Waddentocht 2017.
Net een paar maanden lid van WSV Sleattemermar en een mooie gelegenheid om kennis te maken zo leek het ons.
Tijdens de informatieavond in ’t Roefke de dinsdagavond voor het weekend wordt al snel duidelijk dat het weekend een andere invulling zal krijgen dan ons weekend van vorig jaar. Een Wsv is geen “wandelvereniging” en geen “fietsvereniging” en de Waddenzee is groter dan Vlieland. Met andere woorden er wordt gezeild en niet naar Vlieland.

Donderdag:
Vanaf Workum waar we ons om 18:00 uur verzamelen wordt na het palaver met een rustig ruim windje in de zwakke stralen van de steeds lager staande zon koers gezet voor 7,3 Nm naar Stavoren. Dat levert mooie ervaringen en foto’s op. In de Spoorhaven aan de nieuwe steiger vinden we allemaal een mooi plekje en kunnen we bijpraten en naast de vele dansende muggen ook even van een baltsend futenpaar genieten.
Bijtijds worden de kooien opgezocht om het vroege palaver de volgende dag niet te missen.

Vrijdag:
Om 7:00 uur, weer palaver, worden de meest recente weer- en routegegevens gedeeld en vertrekken we naar de sluizen van Den Oever. Bezeild en met een mooi gangetje wordt koers gezet richting de onzichtbare horizon. Onderweg wordt de Marifooncheck uitgevoerd en weer veel foto’s heen en weer gemaakt. De ene boot blijft wat achter of loopt wat harder dan de andere, maar bij de sluis schuift de harmonica weer in elkaar.
Dikke donkere wolken pakken zich samen en Buienradar duwt dreigend wat rode vlekken onze kant op. Na een vlotte schutting achter de sluis dus maar even een uurtje gewacht, waarbij de meeste regen langs drijft, en de tocht, nu op het zoute water, wordt hervat.
In het Visjagersgaatje en het Malzwin krijgen wind en stroming steeds meer vat op de schepen die ons in groepjes uit elkaar drijven. Genietend van de een beetje mystieke nevelige omgeving en gebruik makend van de krachten van wind en stromend water proberen we de boeien en de mosselzaadbanken vrij te zeilen. Wat de een wat beter lukt dan de ander.
Bij Den Helder is de kopgroep al binnen als de midden- en eindgroep in elkaar schuiven en moet wachten omdat er 2 grote marineschepen binnen willen varen. Onvoorstelbaar hoe smal en “tuitelig” die fregatten zijn als ze een scherpe bocht maken. Ze hellen flink naar buiten over.
De havendienst meldt dat, als we snel zijn, gebruik mogen maken van het “gaatje” tussen de beide schepen en snel daarna liggen we naast een boortoren, weer met z’n allen voor de sluis van het Willemsdok. In 1 keer, 3 en 4 dik, door de vreemde korte sluis waarna we in de beschutting van het dok mooie ligplaatsen en goede voorzieningen vinden. De douches worden goed bezocht en het toiletgebouw lijkt daarmee wel een sauna.
Ons log staat inmiddels op 33,1 Nm.
Om 16:30 uur tijdens Happy hour, zitten we heerlijk in de zon de gezelligheid, de ervaringen van de dag en wat drank en hapjes uit te wisselen.

Zaterdag:
Vroeg op en douchen om op tijd te zijn voor het palaver om 6:30 uur. Om 7:00 uur gaan de trossen los en dobberen we nog even voor de deuren voordat de sluis ons toelaat. In de buitenhaven de regenpakken en zwemvesten aan en de zeilen omhoog. Buiten pakt de stroom ons op en met een zwak windje in de rug kabbelen we zachtjes langs de veerhaven ’t Horntje en Oudeschild.
De lucht gaat naadloos over in het water en de horizon is alleen te herkennen aan de roze ochtendgloed die af en toe door breekt. Ook donkere wolken trekken echter over die her en der ook behoorlijk wat water laten vallen. Op een of andere manier deert het ons niet en genieten we lekker droog in het regenpak met volle teugen van hoe het Wad zich ieder keer weer anders laat zien.
Snellere schepen met meer zeil en/of een langere waterlijn lopen uit, maar worden ook weer ingelopen als een extra vlaagje voorbij trekt. Omdat we vanavond nog in Stavoren willen eten schuiven we het laatste stukje voor Kornwerderzand “motorsailend” weer in elkaar.
In de sluis verlaten we het zoute water en breekt de zon weer even door. Na opnieuw een vlotte schutting gaan om 14:00 uur op het IJsselmeer de zeilen weer omhoog. Het wordt kruisen en een deel van de deelnemers besluit om eerst een slag westwaards te maken. Omdat de wind zou ruimen kiezen wij er voor om langs de kust zuidwaards te scharrelen zodat we het contact met de ander schepen langzaam aan kwijtraken. Ter hoogte van Workum laat de wind het helemaal afweten en in (opnieuw) een regenbui worden we opgelopen door de op de motor varende Kroon U Whale en de Dubbel Fjour.
De zeilen omlaag en aansluiten maar, varend dwars door 3 velden met dobberende, op wind (en een uitgestelde start) wachtende Lasers op naar het in het gladde water spiegelende Stavoren waar de zon weer door breekt. Een paar minuten voor 17:00 uur vaart de laatste boot van ons konvooi de sluis in. Wat een timing!
Na de Koebrug kunnen we afmeren voor de supermarkt waar, aan de andere kant van het eiland, een kade voor ons gereserveerd is.
De zeilpakken en de zeilen gaan weer uit om te drogen en we maken ons gereed voor een heerlijk Italiaans diner in De Kruitmolen waarbij we de mooie ervaringen delen en natuurlijk de organisatie: Lolke, Nico en Jan bedanken.
Lolke licht toe dat het eigenlijk een eenmalige actie was en vraagt wie volgend jaar deze draad op wil pakken. Iedereen is blij als Diet en Emmy zich spontaan aanbieden.

Zondag:
Geen vroeg programma dus we kunnen uitslapen. Rond 10:00 uur vertrekken de eerste boten en kort daarna neemt de rest afscheid. De High Wave blijft nog even in Stavoren liggen en wij knopen er nog 2 dagen aan vast en vertrekken nog nagenietend van deze dagen richting Enkhuizen.
Zeker wetend dat we ons voor volgend jaar weer aan melden.

Tom Plattel en Thea Peters
a.b. van de Swalker.

Klik hier voor meer van de mooiste foto's van het Waddenweekend 2017

« terug naar het overzicht